Komatsu 898 är en vidareutveckling av den populära slutavverkningsskotaren Komatsu 895, anpassad för att hantera ännu större last. Modellen finns i ett standardutförande med 8 hjul men för skotning i plantager i plan terräng kan det 6-hjuliga utförandet vara ett kostnadseffektivt alternativ.


Komatsu 898Ett mycket generöst lastutrymme
 
898:an har ett robust lastutrymme med många möjligheter till anpassningar. Grinden kan justeras teleskopiskt och de fällbara breddningsvingarna kan låsas i infälld eller utfälld position. Det finns också ett tillval för att göra hela grinden skjutbar längs bakramens riktning.

Bankarna har teleskopisk breddning och kan förses med hydrauliskt höj- och sänkbara stöttor. Detta ökar produktiviteten vid på- och avlastning genom att minska den höjd som virket måste lyftas över stöttorna – något som också bidar till sänkt bränsleförbrukning.
 
 

Ny kraftfull motor


Komatsu 898 har en helt ny generations dieselmotor. Det är en kraftfull 7,5-liter AGCO-motor med hög prestanda och bra bränsleekonomi, med den nya CORE-plattformen. Maxeffekt är 250 kW och ett maximalt vridmoment 1450 Nm.
Kylning

Motorn har stor kylare och hydrauliskt driven kylfläkt vilket gör att varvtalet kan justeras dynamiskt beroende på behov av kylning. Som tillval kan kylfläkten göras reversibel, vilket gör det enkelt att vända luftflödet och blåsa bort skräp.

AdBlue-systemet har en robust design och en nyhet är att AdBlue-filtret nu sitter utanför tanken, vilket gör det lätt att komma åt när filtret ska bytas.
 
Två starka kranval

Komatsu 898 har två starka krankonfigurationer, 165F (standard) och 205F (tillval). Komatsu 205F har ett lyftmoment på 205 kNm och ett svängmoment på hela 51,9 kNm. Krantillvalet har tagits fram med fokus på ökad produktivitet i slutavverkning och plantageskogsbruk. 

Kranen har en robust, svetsad pelare som tillsammans med lyft- och vipparm ger både bra lyfthöjd och lyftgeometri. Den kan väljas med räckvidd 7,5/8,5 m med enkelteleskop eller 10 m med dubbelteleskop. Till 205F finns den största gripmodellen, G88H som tillval, med spets-mot-spets area 0,55 m2, samt en kraftfull rotatormodell. 
 
 

En kraftfulltransmission för utmärkta terrängegenskaper
 
Komatsu  898 har en stark drivlina med stor boggiaxel och hjulen är väl dimensionerade för uppgiften - bakhjulen mäter 30,5” och framhjulen 28,5”. Tillsammans med den maximala dragkraften på 345 kN (8WD) gör detta att maskinen kan röra sig obehindrat i terrängen, även med tunga laster.

Komatsu 898 8WD är utrustad med den nya generationens hydrostatiska transmission med en stor hydrostatisk pump och dubbla hydraulmotorer. Detta ger liknande egenskaper som en 895 med XT-transmission, men med ännu högre dragkraft. De nya hydrostatmotorerna är gjorda för att klara högre tryck och högre varvtal vilket gör att mer effekt kan levereras ut till hjulen. Detta i kombination med den starka dieselmotorn gör maskinen ännu mer kraftfull. De dubbla hydraulmotorerna ger hög hastighet på första växeln vilket även det bidrar till hög produktivitet. 


Användarvänlighet i centrumKomatsu 898


Komatsu 898 har flera genomtänkta designlösningar som gör förarens arbetsdag enklare. Till att börja med har maskinen ett helt nytt insteg med ny design för stege samt större plattform och med en stadig handledare placerad på motorhuven. Detta gör det ännu enklare och tryggare för föraren att klättra in och ut ur hytten. 

Den nya designen av insteget med större plattform har möjliggjort en flytt av verktygslådan till vänster framramslåda vid stegen så att den blir enkel att komma åt utan att öppna motorhuven. Bredvid verktygslådan sitter en stor AdBlue-tank, anpassad även för tillvalet 500 liter dieseltank, vilket möjliggör långa arbetspass utan tankning. Det finns också en praktisk förvaringsplats för påfyllningstratten så att den alltid är nära till hands. 

Förutom enklare åtkomst till verktygslåda och mer lättåtkomliga filter finns det även möjlighet att välja tillval som serviceplattform på kranens vridmotor. Stegen som sitter på vänster sida vid tanken har generösa fotsteg och kan tas loss och flyttas till infästningspunkter vi grindens bas och på höger framramslåda för att förenkla åtkomst vid service och underhåll i dessa områden. Maskinen kan utrustas med extra stege på tankens högra sida.
 

Större dieseltank möjligt som tillval för alla marknader

Utformningen med större AdBlue-tank gör att det nu är möjligt för alla marknader att beställa tillvalet större dieseltank. Tidigare var detta tillval endast tillgängligt på marknader där det inte finns krav på AdBlue.

Med en kapacitet på 500 liter rymmer tanken mer än dubbelt så mycket som standardtanken. Det innebär längre arbetspass utan avbrott för tankning, vilket ökar både effektiviteten och drifttiden. Perfekt för långa dagar i skogen där bränsletillgången kan vara begränsad.