Nyckeln är Komatsu Forests fleet management-system MaxiFleet, som gör det möjligt att supporta kunderna på distans och därmed minska de personliga mötena, för att förhindra att viruset sprids. ”Hemifrån kan jag koppla upp mig mot MaxiFleet och göra en snabbkontroll av hur många aktiva maskiner som finns där ute, om det finns några larm och se om det är något vi behöver ta hand om”, säger Geddes.

Som tidigare nämnts räknas skogsbruket till nödvändig verksamhet och under pandemin har skogsindustrin anpassat sig till alternativ produktion för att möta det nya behovet som uppstått. Från sitt hemmakontor kan Geddes enkelt hjälpa kunderna att ändra apteringsinstruktionerna för skördarna. "Under pandemin har behovet av lastpallar ökat för att hantera logistiken av medicinsk utrustning", förklarar Geddes. " Det är ett viktigt arbete och det känns bra att veta att vi kan bidra till det."

MaxiFleet gör det möjligt att se maskinens status, lokalisera maskiner, optimera maskinerna samt ge support på distans. MaxiFleet har alltid använts som ett strategiskt planeringsverktyg för Geddes och hans team, men fördelarna med systemet blir ännu tydligare nu under kriserna. "Det är kombinationen av systemet, tillsammans med personalen bakom det, som gör det möjligt att ge kunden möjlighet att hålla optimal prestanda och backa upp dem vid behov".

Som ett ytterligare exempel på åtgärder, för att förhindra att viruset sprids, har det brittiska teamet installerat MaxiFleet i en begagnad maskin som kommer att levereras till en kund. På så sätt kan de ställa in maskinen och slutföra förarutbildningen på distans – för att undvika den tid som de vanligtvis skulle tillbringa tillsammans med föraren i hytten. "Trots nedstängningen kan vi hålla våra kunder nöjda och hålla samma goda supportnivå som tidigare - utan MaxiFleet hade det varit omöjligt", avslutar Geddes.