Alla skördare har uppgraderats i årsmodell 2020, allt från den smidiga gallringsskördaren Komatsu 901 till den 8-hjuliga storsäljaren Komatsu 931XC och giganten Komatsu 951. På skotarsidan är det de tre största skotarna Komatsu 855, 875 och 895 som har uppgraderats.

En av de största nyheterna är den helt nya motorinstallationen som uppfyller den senaste emissionslagstiftningen (Stage V). Den kommer med en rad fördelar som ett helt nytt AdBlue-system, nytt avgassystem samt hydrauliska ventillyftare. Trots den nya, större motorinstallationen, har maskinen samma smidiga design med bra sikt och kontroll runtom – ända ner till hjulen.

En annan nyhet är styrsystemet MaxiXT, maskinens nervsystem som styr allt från motorn till kranen och aggregatet. En nyhet är att optionen Automatisk centralsmörjning nu är integrerad i MaxiXT, vilket gör det enkelt att hålla koll från hytten – på skördarna har fettbehållaren dessutom fått dubbelt så stor volym, vilket underlättar för föraren. MaxiXT har bättre stöldskydd då föraren måste logga in i systemet för att kunna starta maskinen, eller använda fjärrnyckel med unikt förar-ID. En annan nyhet är möjligheten att spela in signalsekvenser som går att skicka till supporten, för enklare och snabbare felsökning.

På skotarsidan har maskinerna uppgraderats på en rad punkter. Det är detaljer som bättre slitplåtar på planbladet, längre torkarblad på sidorutorna och mindre reflektion från grinden. En efterlängtad nyhet för skotare är optionen SpeedShift – en smart lösning som låter föraren använda maskinens hela hastighetsregister utan att behöva stanna för att växla. Det går fortare att köra till avlägget och eftersom den nedfällbara ratten ersatts av en smidig miniratt så är körningen dit dessutom mer bekväm. En annan nyhet är optionen Overspeed protection, som skyddar viktiga delar i transmissionen från övervarvning.

På skördarsidan har terrängframkomligheten förbättrats på flera punkter. Delar av bakaxeln har konstruerats om, vilket ger högre markfrigång och gör det lättare att ta sig över branta diken och andra hinder i besvärlig terräng. Dessutom har både dragkraften och styrkraften förbättrats, vilket också bidrar till bättre terrängframkomlighet och ökad produktivitet. Skördarföraren kommer också att märka att det har tillkommit en hel del nya förvaringsutrymmen samt praktiska lösningar som t.ex. en flyttbar lampa för att enklare kunna utföra service.

På aggregatsidan kommer nyheten Komatsu C164, som är en perfekt matchning med Komatsu 951. Aggregatet bygger på samma teknologi som C124 och C144, där stammen bärs av matarhjulen och kvistknivarna främst används för kvistning. Aggregatet har fyra drivna matarhjul samt funktionen Constant Cut, som ger en jämn kaphastighet genom hela kapcykeln.

Förutom maskinnyheter så lanseras också en helt ny tjänst – MaxiVision – som är en del av MaxiFleet. MaxiVision hjälper föraren att visuellt se de aktuella förutsättningarna och förhållandena i skogen. Genom olika kartvyer får föraren information om såväl markförhållanden som övriga arbetslagets produktion och kan utifrån det planera arbetet så effektivt och skonsamt som möjligt. Eftersom tjänsten är molnbaserad sker uppdateringar i realtid och förändringar syns direkt på skärmen i maskinen.

Lanseringen av årsmodell 2020 sker i samband med Skogsnolia i mitten av juni.