Val av avgasrening

Emissionslagstiftningens miljökrav inom EU och USA, har lett fram till två olika typer av avgasreningstekniker: CEGR och SCR. I de två filmerna här intill får du en inblick i hur respektive teknik fungerar och hur de möter det moderna skogsbrukets krav. Lite längre ner på sidan kan du också se vilken motorteknik som respektive maskintillverkare valt, för såväl skördare, skotare som transportbilar. 

 

CEGR eller SCR?

Du har valt att inaktivera inbäddade cookies. Aktivera dem för att använda denna funktion som avsett.

Du har valt att inaktivera inbäddade cookies. Aktivera dem för att använda denna funktion som avsett.

Hur har marknaden valt?

Vägvalet mellan den traditionella EGR/CEGR-tekniken och den vidareutvecklade SCR-tekniken delar just nu skogsmaskinbranschen i två läger, där samtliga maskintillverkare förutom John Deere och Rottne valt den teknik där NOx-reduceringen sker efter och utanför motorns förbränningsprocess. Det gör att förbränningen kan optimeras vilket ger både ger ett minimum av partiklar och maximal motorprestanda. Även när det gäller lastbilsbranschen är SCR-tekniken som synes klart dominerande:

Kortvirkesmaskin
Företag Motor 
Avgasreningsteknik 
Komatsu Forest
AGCO Sisu Power
SCR
John Deere
John Deere
EGR
Rottne John Deere
EGR
Eco log
Mercedes SCR
Ponsse Mercedes SCR

Tunga lastbilar (timmerlastbilar)
Företag Motor Avgasreningsteknik
Paccar
Paccar SCR
Volvo
Volvo SCR
Mack Mack Cleartech
SCR
Western Star
Detroit Diesel Blue Tec
SCR
International Maxxforce EGR
Scania
Scania
SCR/EGR



Den nya motorgenerationen

SCR möjliggör att man kan bygga riktigt effektiva motorer med både hög prestanda, högt vridmoment och låg bränsleförbrukning. Precis de fördelar som kännetecknar Komatsu Forests senaste motorgeneration.
Högre insprutningstryck
Tack vare senaste generationens common rail-insprutningssystem uppnås högre insprutningstryck, exaktare tajming och effektivare luftladdkylning. Det ger en stark motor, snabb respons, låga partikelutsläpp och inte minst låg bränsleförbrukning.
Datorstyrning och elektronisk kontroll
Nya generationens insprutning, som är datorstyrd och elektroniskt kontrollerad, gör att motorn reagerar snabbt utan fördröjning när belastningen ändras och insprutningen optimerar trycket i alla driftsituationer. Resultatet är motorer med snabbare respons. 
Högt vridmoment och låg bränsleförbrukning
Motorerna har två inlopps- och två utloppsventiler per cylinder. Det gör att bränsleflödet kan ökas och pumpförlusterna minskas. Detta ger mindre utsläpp och framförallt lägre bränsleförbrukning. Mätningar visar att dieselförbrukningen i gynnsamma fall kan minskas med över 20 procent. Ytterligare fördelar är lägre motorljud, hög tillförlitlighet, enkel service och ett högt vridmoment även vid låga varvtal. Det gör att maskinen kan arbeta så effektivt som möjligt i alla arbetssituationer.